توری دنگلیس
مترجم: علی فیضی
این مطلب به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاورۀ زندگی ترجمه شده است
مقدمه
در جوامع انسانی قدر تخصصهای روانشناسی -از جمله پژوهشهایی که برای شناسایی رفتار انسان و درمان آن و بینشهایی که برای بهبود سلامتی و بهزیستی ارائه میکنند- امروز بیش از همیشه دانسته میشود؛ اما قابلیتهای این حوزه فراتر از پژوهش و کاربست است. خردحوزههای در حال افزایش روانشناسی با هر جنبهای از زندگی انسان در تماس هستند. روانشناسان امروزی محصولات و خدمات آمریکایی از خودروهای خودران گرفته تا برنامههای نظارتگر بر سلامتی در گوشیهای همراه را بهبود میبخشند. آنها رهبران فکری هستند که مدافع جنبشهای مهم از حقوق زنان گرفته تا سیاستگزاری عمومی هستند. در گزارش ویژۀ APA Monitor، 10 روند قابل توجه در روانشناسی» به این نکته میپردازیم که رشد و توسعههای چشمگیر علم و حرفۀ روانشناسی چگونه این حوزه و همراه با آن جامعه را تا حد زیادی دگرگون میکنند. در پنجمین مطلب به این نکته میپردازیم که تحصیل و آموزش بیناحرفهای گسترش یافته در حال افزایش مهارتهای روانشناسان و برجستهسازی آن نقش حیاتی است که ایشان میتوانند در تیمهای مراقبت بهداشتی بازی کنند.
آموزش بیناحرفهای -یادگیری در کنار متخصصین مراقبت بهداشتی از دیگر رشتهها به عنوان شیوهای برای بهبود مراقبت بیمارمدار- به سرعت در حال تبدیل شدن به یک الزام اعتباربخشی برای بسیاری متخصصین مراقبت بهداشتی شده است. در واقع تا سال 2014، 92 درصد دانشکدههای پزشکی دانشجویان خود را ملزم کردند که چنان آموزشی را ببینند. روانشناسی در قیاس با دیگر رشتهها، در مدنظر قرار دادن چنین آموزشی کندتر بوده و دلیل این کندی تا حدی زیادی به ماهیت متفاوت آن برمیگردد. حالا اوضاع در حال تغییر است. دانشگاهها شروع به ارائه دادن آموزش بیناحرفهای به دانشجویان کردهاند و در عین حال فرصتهای آموزشی برای متخصصین در سطح ملی ایجاد میشود. این فرصتها شامل برنامههای آموزشی با بودجۀ ایالتی است که فرصت یادگیری برای هزاران متخصص روانشناسی را فراهم میآورد. آخرین استانداردهای اعتبارنامههای APA ملزم میدارد که دانشجویان دکتری در طول برنامۀ آموزشی خود با تعاملات بینارشتهای و بیناحرفهای روبهرو شوند.
دکتر باربارا برند که مدیر مرکز ملی برای آموزش و کاربست بیناحرفهای (NCIPE) در دانشگاه مینهسوتا است میگوید: «شکی نیست که روانشناسی اکنون نقش مهمی در آموزش و مراقبت بهداشتی بیناحرفهای بازی میکند. من بعضی برنامههای اجرایی شگفتانگیزی را در سرتاسر کشور دیدهام که روانشناسی در آن نقش داشته است».
شروع با دانشجویان
در دانشگاه ایالتی تنسی، دانشجویان روانشناسی و دیگر رشتههای مراقبت بهداشتی در برنامهای حضور دارند که با هم از آغاز آموزش میبینند. دانشجویان ده رشتۀ مراقبت بهداشتی که شامل روانشناسی نیز میشود، در برنامۀ آموزشی مشترک چهار روزهای در طول اولین سال تحصیلی شرکت میکنند و رفته رفته بیشتر با یکدیگر در تجربههای حرفهای در کارورزی، اینترنشیپ و دیگر جایگاهها مشارکت میکنند. به علاوه، دپارتمان پزشکی خانوادۀ دانشگاه، 1.7 میلیون دلار از سازمان منابع و ارائۀ خدمات بهداشتی (HRSA) بودجه گرفته است تا دنشجویان و هیئت علمی دانشگاه را در الگوهای نوآورانه مراقبت تیمی آموزش بدهد.
دکتر جودی پالوها (روانشناس) در این پروژه نقش برجستهای دارد و دانشجویان و هیئت علمی همۀ رشتههای مراقبت بهداشتی را در زمینۀ مراقبت مشارکتی موثر آموزش میدهد. به گفتۀ او این کار تفاوت عمیقی در زندگی بیماران کم درآمد روستایی مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان ایجاد میکند چون ارائه دهندگان خدمات بهتر میتوانند نیازهای بیماران را مشخص کرده و به آن بپردازند. دکتر پالوها میگوید: «بنا به تجربۀ من، هرمقدار که زبان ما در مورد اهداف مشترک برای بیماران و دیدگاههایی که در مورد چیستی مراقبت تیمی داریم به هم شبیهتر شود بهتر خواهد بود.«
به لطف دریافت بودجه از برنامۀ آموزشی کارشناسی روانشناسی از HRSA، دانشجویان دکتری روانشناسی مشاوره در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو از سال 2004 با دانشجویان پرستاری، مددکاری اجتماعی، داروسازی و پزشکی خانواده مشغول آموزش بودهاند. ویژگیهای این برنامۀ آموزشی دانشگاه، شامل تیمسازی بیناحرفهای و تجارب آکادمیک و بالینی است که دانشجویان را برای کار در محیطهای روستایی و دیگر محیطهایی آماده میسازد که دسترسی به خدمات سلامت روان اغلب از طریق کلینیکهای مراقبت اولیه میسر میشود.
دکتر ایو آدامز استاد روانشناسی مشاوره و مدیر آموزشی دانشگاه میگوید: «هدف این نوع برنامههای آموزشی این است که دانشجویان راتا حد زیادی برای کار در تیمهای یکپارچه آماده کند. بسیاری از دانشجویان ما در نهایت در ادارههای خدمات رسانی به کهنه سربازان، مرکز مراقبت بهداشتی، زنانهای داری برنامههای مراقب یکپارچه و دیگر مجموعههایی مشغول به کار میشوند که آنها را به ادامۀ این کار توانا میسازد.«
در تلاش برای راهنمایی آموزش بیناحرفهای، APA همچنین کوریکولوم آنلاین رایگانی را برای ارائۀ سمینار در مورد مراقبت یکپارچه برای همۀ دانشجویان حرفههای مراقبت بهداشتی از جمله روانشناسی ارائه کرد. این کوریکولوم شامل هشت ماژول است که ارائه دهندگان میتوانند با یکدیگر یا به طور فردی از آنها استفاده کنند و موضوعاتی نظیر منطق مراقبت یکپارچه، رویکردهای بهداشت جمعیت، راهبری تیمی و کار با دیگر رشتهها را پوشش میدهد.
ادامه دادن آموزش
فرصتهای آموزشی بیناحرفهای برای روانشناسان حرفهای نیز در حال جوانه زدن است. در سال 2016، APA جایزهای 2 میلیون دلاری از مرکز مراقبت پزشکی و نوآوریهای پزشکی را دریافت کرد که از آن برای آموزش 6000 روانشناس متخصص در ارائۀ مراقبت بیناحرفهای استفاده خواهد شد. این برنامه بخشی از برنامۀ خدمات بیمۀ پزشکی ایالتی و مراقبت پزشکی است که گام آغازین در تحول خدمات بالینی نامیده میشود و به 14000 متخصص بالینی در سرتاسر کشور کمک میکند تا راهبردهای جامع برای بهبود مراقبت و کاهش هزینهها را برگرفته و بیشتر توسعه بدهند.
آموزش بیناحرفهای برای روانشناسان حرفهای، در دیگر حوزهها نیز در حال گسترش است:
هر ژوئن، دانشگاه راچستر برنامۀ آموزشی فشردۀ پنجروزهای را در مراقبت یکپارچه و کار با خانوادهها ارائه میدهد.
نظامهای سلامتی چروکی که مرکز مراقبت بهداشتی صاحب صلاحیتی در ناکسویل تنسی است آموزش دانشگاهی دو روزهای را در مراقبت یکپارچه ارائه میدهد.
دانشکدۀ مددکاری اجتماعی دانشگاه میشیگان دورههای مبتنی بر وب را دربارۀ بهداشت رفتاری و مراقبت اولیۀ یکپارچه ارائه میدهد که شامل بخشهای بزرگسال و کودک/نوجوان است.
NCIPE میزبان کنفرانسی سالانه و دیگر آموزشها برای ارائهدهندگانی است که میخواهند مهارتهای بیناحرفهای بهتری را بیاموزند.
برنامۀ مشارکتی آموزش بیناحرفهای شبکهای از انجمنهای آموزش حرفهای است که برای بهبود شایستگیهای بیناحرفهای و دیگر راهنماییها برای دانشگاهها، مدارس حرفهای و کارفرمایان ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی ایجاد شدهاند. این شبکه برنامههای آموزشی مداومی برای مدرسین آموزش بیناحرفهای و مراقبت مشارکتی ارائه میکند.
APA و انجمن دیابت آمریکا برنامۀ آموزشی دو روزهای در مورد مدیریت رفتاری دیابت ارائه میکنند.
همچنان که روانشناسان نقش تثبیتشدۀ بیشتری را در مراقبت یکپارچه به دست میآورند، پیشروان این حوزه تاکید میکنند که بخش مهمی از کار روانشناسان بایستی شامل ارائۀ موثر مهارتهایشان برای ذینفعان عمدۀ بیمارستانها و دیگر محیطهای مراقبت بهداشتی باشد. برخلاف دیدگاه عمومی، ارائۀ مستقیم خدمات بالینی در این محیطها تنها وظیفۀ روانشناسانی نیست که در این مجموعهها کار میکنند یا میخواهند کار کنند. روانشناسان میتوانند نقش ناظر بالینی درمانگران ماهری که در خط اول کار میکنند را به عهده بگیرند، اینترنها را آموزش بدهند، برنامهها را تدوین کرده و ارزیابی کنند، در مورد موارد پیچیده مشورت بدهند و عملکرد تیمی را تسهیل کنند.
دکتر وندی وارد که مدیر همکار برنامۀ آموزشی مراقبت بیناحرفهای 30 ساعتهای در دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس است میگوید: «هرچقدر ارزش خود را بیشتر برجسته کنیم، مدیران و رهبران بیشتری هم خواهان مهارتهای ما در انستیتوهای خود خواهند شد.»
در واقع، روانشناسان چشماندازی را ارائه میکنند که دقیقاً در همان مسیری است که مراقبت بهداشتی در آن به پیش میرود: فرد را بیماری با یک بیماری نببینیم بلکه به کلیت وجود او در خانواده و بافتار فرهنگیاش بنگریم.
منبع:
Monitor on Psychology
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است:
دنگلیس، توری. (1397). آیندۀ درخشان روانشناسی (5): آموزش خدمات بهداشتی یکپارچه در حال رایج شدن است. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز/ ماه/سال از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی https://mrmz.ir/
ربکا کلی
مترجم: علی فیضی
این مطلب به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاورۀ زندگی ترجمه شده است
مقدمه
در جوامع انسانی قدر تخصصهای روانشناسی شامل پژوهشی که برای شناسایی رفتار انسان و درمان آن و بینشهایی که برای بهبود سلامتی و بهزیستی ارائه میکنند امروز بیش از همیشه دانسته میشود؛ اما البته که قابلیتهای این حوزه فراتر از پژوهش و کاربست است. خردحوزههای در حال افزایش روانشناسی با هر جنبهای از زندگی انسان در تماس هستند. روانشناسان امروزی محصولات و خدمات آمریکایی از خودروهای خودران گرفته تا برنامههای نظارتگر بر سلامتی در گوشیهای همراه را بهبود میبخشند. آنها رهبران فکری هستند که مدافع جنبشهای مهم از حقوق زنان گرفته تا سیاستگزاری عمومی هستند. در گزارش ویژۀ APA Monitor، «10 روند قابل توجه در روانشناسی» به این نکته میپردازیم که رشد و توسعههای چشمگیر علم و حرفۀ روانشناسی چگونه این حوزه و همراه با آن جامعه را تا حد زیادی دگرگون میکنند. در اولین مطلب از این ده مقاله این مسابه را پیش میکشیم که روانشناسی امروز بیش از همیشه محبوب است.
در روندی که حاکی از آیندهای خوب برای آیندۀ رشته و سلامتی ملت است، تقاضا برای روانشناسان و آموزش روانشناسی زیاد و چشمگیر است.
اخباری خوب برای روانشناسان: چشماندازهای شغلی مثبت هستند و تعداد آمریکاییهایی که به تحصیل روانشناسی در تمام سطوح آموزشی میپردازند در حال افزایش است. بر اساس پیشبینیها، نرخ اشتغال برای روانشناسان در بازۀ زمانی 2014 تا 2024، نوزده درصد افزایش خواهد یافت که بسیار سریعتر از میانگین هفت درصد رشد پیشبینیشده برای همۀ مشاغل است. از سوی دیگر نرخ اشتغال پیشبینیشده برای روانپزشکان 15 درصد و برای مددکاران اجتماعی 12 درصد است. اشتغال روانشناسان بالینی، مشاوره و مدرسه انتظار میرود که رشدی سریعتر نسبت به اشتغال روانشناسان به طور کلی داشته باشد. رشد پیشبینی شده برای این حرفهها 20 درصد است که نیازمندی برای خدمترسانی به سالمندان دارای مسائل مربوط به سالمندی، کهنهسربازان مبتلا به تروما و افراد دچار اوتیسم از جمله دلایل چنین تقاضایی است.
در زیرحوزههای نامربوط به سلامت، نرخ اشتغال روانشناسان صنعتی-سازمانی پیشبینی میشود که تا 19درصد افزایش بیابد. با این حال انتظار بر این است که رقابت سختی بین این روانشناسان در بگیرد چون بین تعداد زیاد کارجویان و چهارصد و اندی شغل جدید عدم تطابق وجود دارد.
روی هم رفته نرخ بیکاری برای روانشناسان پایین است. بنا به آخرین اطلاعاتی که بنیاد ملی علوم فراهم آورده است، در سال 2013 نرخ بیکاری برای افراد دارای دکتری پژوهشی (Ph.D.) در روانشناسان 1.6 درصد بوده که از 2.1 درصد برای دارندگان مدرک دکتری در همۀ حوزههای علوم و مهندسی و 1.9 درصد برای دارندگان مدرک دکتری در حوزههای علوم اجتماعی کمتر بود.
«دارا بودن دکتری روانشناسی به شدت بازار محبوب است چون نشان میدهد مهراتهای ارزشمند و قابل انتقالی همچون نوشتن، تعامل، پژوهش دربارۀ رفتار و فهم آن دارید که در محیطهای گوناگون شغلی کاربرد دارد»؛ اینها حرفهای دکتر پگی کریستیدیس پژوهشگر ارشد مرکز APA برای مطالعات نیروی کار است.
دانشجویان بیشتری در روانشناسی تحصیل میکنند
بزرگراه آموزشی روانشناسی نیز شلوغ است. تعداد دانش آموزان دبیرستانی که در آزمون پیشرفتۀ تعیین سطح در روانشناسی شرکت میکنند از 3916 نفر در 1992 به 303000 نفر در 2016 سال افزایش پیدا کرده است و این تعداد شامل تعداد نامعلومی -شاید 50 هزار نفر- از دانش آموزان نمیشود که در دوره ثبت نام کرده اما در آزمون شرکت نمیکنند. اینها گفتههای دکتر دیوید مایرز نویسنده یک کتاب محبوب روانشناسی مقدماتی و استاد کالج هوپ در هالند میشیگان است. این نرخ همچنین شامل دانشآموزانی نمیشود که در دیگر دورههای روانشناسی ثبتنام میکنند. بنا به آمار دپارتمان آموزش ایالات متحدۀ آمریکا، تقریباً 30 درصد فازغ التحصیلان دبیرستانی -نزدیک به 1 میلیون نفر- اعتبار شرکت در دورۀ روانشناسی را کسب کردهاند.
محبوبیت روانشناسی در کالج همچنان ادامه دارد. بنا به تخمینها بین 1.2 الی 1.6 میلیون دانشآموز هرسال در کلاسهای مقدماتی روانشناسی شرکت میکنند (مجلۀ روانشناس آمریکایی، 2016).
بسیاری از این دانشآموزان میخواهند کارشناسی روانشناسی بگیرند. سهم دانش آموزان کالج در کسب مدرک کارشناسی در روانشناسی در سالهای اولیۀ دهۀ نود میلادی 6 تا 6.5 درصد بوده که نسبت به 4 الی 5 درصد در دهۀ هشتاد میلادی بیشتر است. این آمار روانشناسی را محبوبترین مدرک کارشناسی در میان رشتههای خاص حوزههای علوم و مهندسی میکند؛ یعنی روانشناسی حتی از علوم زیستی، فیزیک و ستارهشناسی، ریاضی، مهندسی الکتریک، علوم کامپیوتری و بسیاری رشتههای دیگر محبوبتر است. رشتۀ روانشناسی بعد از تجارت، حرفههای مختلف سلامتی و برنامههای مرتبط، علوم اجتماعی و تاریخ چهارمین رشتۀ محبوب بین دانشجویان است. در سال تحصیلی 2014-2015 بیش از 117000 نفر مدرک کارشناسی روانشناسی گرفتهاند.
در عین حال علاقه به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر روانشناسی نیز زیاد است. بین 2004 تا 2013 تعداد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی 54 درصد و فارغ التحصیلان مقطع دکتری روانشناسی 32 درصد افزایش یافته است. در سال 2013، 58 درصد کارشناسان ارشد روانشناسی . 56 درصد دانشجویان دکتری در حوزههای مربوط به سلامت -بالینی، مشاوره و مدرسه- مشغول به تحصیل بودهاند.
جامعهای سالمتر
دکتر ویلیام تی.رایلی که سمت مدیر ادارۀ پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی را در موسسۀ ملی سلامتی را بر عهده دارد میگوید که هزینۀ همۀ این تحصیلات در جامعهای پرداخته میشود که نسبت به روانشناسی روی گشودهتری نشان میدهد و این دانش فواید محسوسی خواهد داشت. او بر این باور است که حتی یک یا دو کلاس روانشناسی به دانشآموزان ابزارهایی میدهد که برای تغییر سالم رفتار خود به آن نیازمندند: «کلاسهایی که به دانشآموزان چالش با مفروضههایشان دربارۀ رفتار خود و دیگران و آزمون آن مفروضهها را یاد میدهند زمینهای علمی برای مصرفکنندۀ خوب حوزۀ پژوهش در سلامت بودن ایجاد میکند و آنها را آماده میکند تا در بهبود خود از جمله تغییرات مفید رفتار موثرتر عمل کنند». دکتر رایلی به این نکته نیز اشاره میکند که بیش از نیمی از بار بیماری در جامعه مربوط به عوامل رفتاری و اجتماعی است.
قطعاً آمریکاییهای بیشتری به دنبال کمک گرفتن در زمینۀ مشکلات سلامت روان هستند. بنا به اطلاعات ادارۀ ملی خدمات سلامت روان و مداخله در سوءمصرف مواد، تعداد آمریکاییهایی که به دنبال خدمات سلامت هستند از 13 درصد در سال 2004 به 15 درصد در سال 2014 رسیده است.
همزمان، علوم روانشناختی منجر به ایجاد مداخلاتی شدهاند که در حوزههای وسیعی از جمله افزایش موفقیت تحصیلی، کاهش رانندگی با حواسپراتی، بهبود زندگی کاری یا طراحی محصولات و خدمات راحتتر، زندگی مردم را بهتر کردهاند.
خط تولید قدرتمند آموزش روانشناسی، تمام وقت دارد نسل بعدی از روانشناسان را به بار میآورد که به کار ادامه میدهند. دکتر مایرز بر این باور است که «میلیونها دانش آموز که تحصیل در رشتۀ روانشناسی را انتخاب میکنند و میلیونها دانشآموز و دانشجوی بیشتری که در کالجها و دانشگاهها در کلاسهای روانشناسی مقدماتی شرکت میکنند، شانس ما برای نقشافرینی در افزایش دانش بشری و ایجاد و تداوم آیندۀ خوب بشری را نشان میدهند».
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است:
کلی، ربکا. (1396). آیندۀ درخشان روانشناسی (1): روانشناسی امروز بیش از همیشه محبوب است. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ماه/سال از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی https://mrmz.ir/